Het mooie Zambia! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Chantal Albers - WaarBenJij.nu Het mooie Zambia! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Chantal Albers - WaarBenJij.nu

Het mooie Zambia!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

14 April 2015 | Zambia, Livingstone

Weer een berichtje, ditmaal vanuit Zambia!

Vanuit Lilongwe zijn we doorgetrokken naar Zambia met de minibus. Een nieuw record in de minibus. 21 mensen op weg naar Mjinchi! De busjes volgepropt mag hier niet dus tussendoor stapten mensen uit om lopend langs de politie checkpoints te gaan om vervolgens weer mee te rijden. In Mjinchi zijn we met de taxi naar de border gereden.
De border oversteken was ook nu vrij eenvoudig en een stuk rustiger dan vanuit Tanzania!

De taxichauffeur zou ons van de border naar de pinautomaat in Chipata(Zambia) brengen, maar deze werkte na een half uur in een lange rij wachten niet door een netwerk storing. Op naar de volgende! Met ieder 4000 ZMK (Samen 160 briefjes!) op zak voel je je toch weer echt ontzettend rijk!

Op zoek naar een taxi naar Mfuwe werd er om ons geschreeuwd en gedreigd door verschillende chaffeurs onderling. Voelde redelijk onveilig maar was schijnbaar normaal, even wennen. Blij toen we eenmaal op weg waren!

Na een mooie rit en veel primitieve dorpjes kwamen we aan bij Marula lodge. Omsingeld door rondslingerende apen gingen we naar binnen. Het is prachtig hier. de lodge ligt aan de rivier. In de nacht mag je niet alleen naar de tent vanwege o.a. rondlopende nijlpaarden op het terrein! We hebben er al enkele gezien, raar om alle bladeren te horen ritselen langs je tent!

Eerste dag om 5 uur eruit om op safari te gaan! Gek om wakker te worden van een brullende leeuw en nijlpaarden!
Tijdens onze 4 safari's deze dagen veel gezien! De eerste 2 game drives hadden we ontzettend veel geluk! We zagen ontzettend veel dieren. Enorm veel olifanten (Heel schattig, 2 die met ons speelden, op ons af lopen, wapperen met de oren en weer weg gaan!)! Giraffen, grote groepen impala's, zebra's, nijlpaarden. Veel dieren waren lastig te spotten. Toch hebben we veel mazzel gehad en zelfs wild dogs gezien, een impala die opgegeten werd door een luipaard in een boom(ik heb een filmpje haha!) en een groep van 8/9 leeuwinnen die rakelings langs onze auto afliepen in het donker.
De andere twee game drives hadden we minder mazzel met de dieren maar het is heerlijk om met blote voeten bungelend uit de jeep in de zon door het National Park te rijden.

Het weer zou slecht worden maar uiteindelijk lekker tussendoor aan het zwembad kunnen hangen.

Het bijzondere hier is dat de rivier het South Luangwa national park scheid van de lodge. We hadden geluk. Er was een groep olifanten de rivier overgestoken. Dit was in november voor het laatst gebeurd omdat er nu genoeg voedel is in het park. Tijdens onze luierdag bij de lodge zagen we er al twee op een grotere afstand. De eigenaar riep ons en we zijn door de bosjes op zoek gegaan naar anderen! Hebben ze daarna op vier meter afstand lopend kunnen zien. Heel gaaf! Ook veel bijzondere dieren zoals lizards, een kameleon en een enorme wandelende tak die gewoon voorbij komen.

Wat trouwens leuk is, is dat de douche buiten is. In je nakie tussen rieten muurtjes, onder een boom met daarboven de blauwe lucht en op afstand de apen zien slingeren, nijlpaarden horen brullen en de vogels horen fluiten geeft een vrij gevoel!

Hier ook nog een hospital bezocht! Heel primitief. Toch voelt het voor ze alsof de gezondheidszorg goed geregeld is omdat ze geen idee hebben hoe het kan zijn. Zonder de hulp van de lodges en de vrijwilligers kan deze niet bestaan. Bizar! Een vrouw moest 10 km lopen met haar drie dagen oude baby! Er werden ook testen gedaan voor HIV en Malaria enzo.

Ook hebben we een school bezocht. Deze werd gebouwd van geld gekregen door donaties. Mooi om te zien dat er daadwerkelijk wat gebeurd met het geld van goede doelen organisaties! (Net als de waterputten, alle tweede hands kleren(of derde/vierdehands inmiddels) waarin ze rondlopen die wij doneren! Hoe kinderen reageren op je is erg schattig. Enthousiast maar ook nieuwsgierig naar je geur, haar het vergelijken van je handen etc. Spelletjes met ze gedaan en gezongen. Raar om te zien hoe primitief ook hier de middelen zijn!

Ook veel indrukwekkende gesprekken gehad hier. Onder andere over de heftigheid van het geweld in Zimbabwe naar blanken toe wat tot voor kort en waarschijnlijk nog steeds speelt. Een 19 jarige jongen vertelde dat hij de boerderij moest verlaten met zijn gezin en flink werden gemarteld(Met hete staven op de huid gebrand/in de keel gestoken, ontzettend veel botten die gebroken werden. Hij vertelde zelfs dat zijn tante voor zijn ogen doodgeschoten was en dat zijn opa en oma aan de verwondingen overleden waren.

Na Mfuwe de bus naar Lusaka gehad. Ook dit was een lange busreis. De gehaaste zeldzame plaspauzes wennen niet dus toch maar preventief op water rantsoen haha. voor 2ZMK (0,25€) 6 bananen gekocht uit het busraampje en nog wat pinda's enzo, ook leuk om eens te doen!

In Lusaka op de taxi geholpen door een andere lokale reiziger. Hij ging met ons mee naar het hostel omdat taxi chauffeurs niet heel betrouwbaar zijn in het donker. Super lief!!

Lusaka is niet veel bijzonders te doen. Het is wel welvarender dan lilongwe bijvoorbeeld
Alles ziet er verzorgder uit en er zijn zelfs echte winkels.
Spontaan uitgenodigd door locals die aan het sporten waren op het veld. Ze waren heel enthousiast toen we meededen en wat oefeningen van onze lessen lieten zien!

vanuit Lusaka de bus naar Livingstone genomen. Eindelijk hadden we een goed verzorgde bus. Geen mensen zittend in het gangpad of raampjes die open konden waar geroosterd vis, mais etc. werd verkocht en zelfs meerdere plasmomenten en een pauze van 10 minuten! werd bijna zelfs vervelend zovaak stoppen haha.

In Livingstone is het veel toeristischer. Veel backpackers en minder aangestaard worden omdat je wit bent is toch wel even fijn! Dagje zwembad gehad hier om vervolgens naar de victoria falls te gaan.

Bij de Victoria Falls heb je de Victoria Bridge. Het uitzicht was heel gaaf! Hier samen met Siri eerst de bridge swing gedaan. Daarna nog zelf de bungee jump en tot slot de zipline samen.

Ik heb altijd gezegd dat ik niet wilde bungee jumpen. Toch hadden ze een mooie deal en op een grotere hoogte en mooiere locatie kunnen we het waarschijnlijk niet doen dus toch mijn angst op zij gezet!

De adrenaline kick bij het bungee jumpen was enorm en ik denk nog intenser dan mijn skydive! Maar op een gegeven moment wisseld je het 'ik ga dood gevoel' ineens en word je bewust van wat je doet en is het zo vet om alles op je af te zien komen en zo'n vrij gevoel om 111meter naar beneden te springen! Heel trots op ons!
Leuke was ook dat we even in Zimbabwe zijn geweest. De brug is namelijk de grens!

Hierna naar de Victoria Falls. Er zijn verschillende uitzicht punten. Hebben ook een soort hike naar beneden gedaan, wat al heel mooi was. Kabbelde riviertjes, Mooie palmbomen, fijn om in de natuur te zijn! Je ziet hier ook de brug van onder waarvan we gesprongen hebben.

De hike terug naar boven was warm. Met een rood bezweet hoofd boven aangekomen. Hierna doorgelopen naar watervallen. Ik heb in Australië al veel mooie watervallen gezien maar dit was zeker de allermooiste!! De watervallen waren zo onvoorstelbaar groot en vol en door de wind en harde stroming voelde het letterlijk alsof je door een douche liep! Heerlijk om het koude water over je heen te voelen stromen met uitzicht op het neerstorten water. Heel indrukwekkend, je voelt jezelf zo klein op dat moment.

Verder hier nog naar een markt geweest en een village. Je ziet goed dat dit dorpje welvarender is. Ze hebben hun eigen plekje afgebakend met een soort rieten schutting met verschillende hutjes waar ouders, broers en zussen apart leven bij elkaar. Ze verzamelen zelf het materiaal uit de natuur en krijgen gratis een stuk grond waarop ze hun eigen huis moeten bouwen. Hier hebben ze ook een centrale plek met stromend water ipv waterputten. Grappig want hebben hier ook mango en noten bomen gezien ennn de boom met vruchten van Amarula!

Laatste dagen zijn rustig, gister met andere backpackers uit eten geweest en vandaag ook nog.uit eten met een andere groep. Morgen vroeg vertrekken we met de bus terug naar Lusaka waarvan we vrijdagavond terug naar huis vliegen!

Veel mooie ervaringen rijker, fijn om weer naar huis te gaan en plannen te maken voor een volgende trip!

Xxx Chantal

• 14 April 2015 - 18:32

Papa:

Hoi Chantal en Siri,

Wat een prima samenvatting van dit gedeelte van jullie reis. Deze ervaringen, blijven julie je hele leven bij. Ik ben benieuwd naar de foto's en filmpjes. Zeer zeker ook naar de Victoria Falls en "De Bungee-jump". Zal moeilijk worden om een nog beter avontuur te vinden. Maar dat gaat jullie vast lukken. Geniet nog even van de laatste dagen, heb een goede retourvlucht en tot snel. Dikke kuzzzz...Papa.

• 14 April 2015 - 18:44

Karin:

Heerlijk meid die verhalen.
    Had die van Siri ook al gelezen.
    Geweldige reis he,geen spijt van deze keuze denk ik.

Blij als je zaterdag weer veilig bij mama bent
    Maar voor nu nog even genieten van de Afrikaanse rust

xxx

• 14 April 2015 - 19:45

Gonny:

Wauw Chantal wat een mooi verhaal