Tanzania! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Chantal Albers - WaarBenJij.nu Tanzania! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Chantal Albers - WaarBenJij.nu

Tanzania!

Blijf op de hoogte en volg Chantal

21 Maart 2015 | Tanzania, Zanzibar

Hier mijn eerste berichtje vanuit Afrika! Inmiddels is de eerste week in Tanzania voorbij. De tijd is zo snel gegaan! Vanuit Amsterdam naar Dubai gevlogen. Weinig leuke sjeiks in mooie kledingdracht waar we stiekem op gehoopt hadden haha. Wel van afstand de Burj Khalifa gezien. Kunnen we dat tenminste ook weer zeggen.

Eenmaal aangekomen in Dar es Salaam  leek het alsof we terug geslingerd werden in de tijd. (Denk aan vliegtijden die omgeroepen werden door een microfoon, grote losstaande weegschalen om je tas te wegen en alles lijkt oud versleten en viezig). Op schiphol zeiden ze dat onze bagage direct naar zanzibar zou gaan. Per toeval zagen we ze op de band liggen dus toch op nieuw ingecheckt! Ons visum was gelukkig makkelijk te regelen! Geprobeerd geld te pinnen buiten (best grappig trouwens hoe makkelijk we van onze gate terug helemaal naar buiten konden zonder alles opnieuw te hoeven laten zien. De ATM bleek leek te zijn? Dat schijnt vrij normaal te zijn hier. Op zoek naar een andere dus. Uiteindelijk in een mini vliegtuigje met een stuk of 6 andere naar zanzibar gevlogen. Het was uitgestorven hier.  even een krabbeltje met onze gegevens dat we aangekomen waren en op naar de taxi.

Hier kwam het cultuurverschil toch even goed binnen. Aan de linkerkant rijdend zigzaggend langs de volgepropte dala dala's en auto's af, ontzettend veel mensen die lange afstanden aflegde lopend in het donker. Halve stenen huisjes, hutjes gemaakt van daken, meeste mensen op blote voeten! Ook liepen er een hoop koeien langs de weg. Tussendoor twee maal aangehouden door de politie.  Ze zijn schijnbaar redelijk corrupt en kunnen ze je uren aan de kant houden tenzij je ze wat shillings geeft.

Gelukkig de volgende morgen een totaal ander beeld en het begint langzaam aan te wennen. De mensen zijn ontzettend lief. We doen ons best lokale woorden te leren en gebruiken en dat word echt gewaardeerd! Als de zon schijnt is zanzibar echt prachtig. Mooie witte stranden, blauwe zee. Hadden besloten onze padi te halen en dit was een hele gave ervaring. Kost even wat oefen tijd maar het gevoel dat je hebt als je op 18meter onder water zwemt langs al het koraal en de mooie vissem e.d. is zo bijzonder! Vissen en alle kleuren vormen grootte en formaten! Ik heb ook een schildpad gezien en zelfs op het eind van onze laatste duik een grote groep dolfijnen die langs onze boot zwom. Echt prachtig om te zien. Zolang je de beachboys vermijd en kijkt naar de lokale bevolking merk je meteen hoe behulpzaam en aardig de mensen zijn. Het zijn de kleine dingen die het hier al mooi maken (De jongens te zien voetballen,  de kinderen te horen zingen in de school, vrouwen die bij eb de zee ingaan op zoek naar vastzittende visjes e.d.) Hebben bij lokale tentjes gegeten en merkt dan pas de grote verschillen in prijzen (1,5e $ dollar voor een maaltijd). Helaas kwamen we daar vrij laat achter haha. Verder was het rustig aangezien het regenseizoen begint. Wel nederlandse, zweedse en een paar mensen uit israel gezien. Dat blijft toch ook leuk om te zien hke iedereen in het leven staat. De taxi rit naar stown town was beter. Al een indruk kunnen krijgen van de manier van leven. Ondanks dat ze weinig middelen en faciliteiten hebben lijkt iedereen erg tevreden. Inmiddels zijn we aangekomen in stown town. Het is een oude vervallen stad maar heeft ook zijn charme. voelt tot nu toe erg fijn. Merken wel meteen het Afrikaanse tempo! Zeeeer rustig aan.  Iets wat voor mij wennen is gezien mijn gehaaste en volgeplande ritme maar zeker een mooi leerpunt!

We vertrekken morgen naar Dar es Salaam om richting de grens naar Malawi te reizen. Dit word de langste busreis dus blij als deze erop zit.

Dit was het voor nu! Xxx Chantal

• 21 Maart 2015 - 17:03

Karin:

Super leuk om te lezen
    Ben trots op jullie
    dikke zoen van mama xxxxxxxxx

• 21 Maart 2015 - 17:06

Daphne:

Hè zussie,
    Ik kreeg een melding dat je een bericht had geplaatst ben meteen gaan lezen!
    Wat een ervaringen al in een week tijd zeg. Geniet er van samen en maak er nog 4 hele mooie en gave weken van!!

• 21 Maart 2015 - 17:29

Rachel:

Hoi Chantal,
    Wauw, wat een ervaring. Geniet ervan. Groetjes van ons. Xxx

• 21 Maart 2015 - 17:36

Papa:

Hoi Chantal en Siri. Lijkt mij inderdaad bijzonder om te zien, hoe het dagelijkse leven in Zanzibar, verschilt met het snelle Europa. Maar is zeker goed om even teruggegooid te worden in de tijd en te waarderen, hoe je het thuis hebt. Ik wacht met veel plezier op de volgende update. Xxx Papa.

• 21 Maart 2015 - 19:51

Robin :

Gaaf om te lezen zussie! Geniet er van, en doe voorzichtig.

Xxx

• 21 Maart 2015 - 19:53

Lynn:

Hallo Tante Chantal!
    Ik zit stiekem op de tablet van papa, niet zeggen he!!! ;)
    Ik kan nog niet lezen, maar hoorde dat je veel plezier hebt!

Tot snel!

• 21 Maart 2015 - 21:20

Marlou:

Chantalleke! Wat een mooie avonturen! Vooral het duiken lijkt me zeer indrukwekkend!
    Succes met de busreis, en maar hopen dat je die plastuit niet nodig gaat hebben! ;) hehe...
    Ik kijk uit naar de volgende update! Xxx

• 22 Maart 2015 - 01:46

Gineke:

mooi om te lezen. Verras ons vooral met nog meer verhalen. Een ervaring om nooit te vergeten. Geniet en laat je meevoeren in het afrikaanse tempo.

• 22 Maart 2015 - 17:28

Gera Hoek:

dag Chantal, ondernemend hoor ! Leuk. Heel veel plezier nog !

• 24 Maart 2015 - 09:45

Tuba:

Echt leuk om te lezen! Veel plezier! (k)